Aan de Berg in het centrum van Nuenen zit sinds dertig jaar brasserie Le Souris. Vanaf 10 uur ’s ochtends zijn gasten welkom voor koffie met iets lekkers, high tea of een heerlijke lunch. Op woensdagavond wordt ook het diner verzorgd, met een maandelijks wisselend menu. Regelmatig worden er feestjes gehouden, zowel in het restaurant als op locatie. Het is daardoor erg afwisselend en Harry en Marlies van Megen hebben nog steeds veel plezier in hun werk. Hun twee zonen hebben allebei middelbare hotelschool gedaan en staan ook in de zaak, een echt familiebedrijf dus.
Marlies heeft de hotelschool gedaan in Maastricht, Harry had geen ervaring in de horeca. Toch besloten ze dertig jaar geleden Le Souris over te nemen toen de eigenaar ermee wilde stoppen. Marlies: “In het begin was het wel spannend. We zijn erin gestapt en gewoon begonnen. Harry stond in de keuken en ik deed de bediening. We kregen gelukkig links en rechts hulp. Toen ik zwanger werd, namen we het eerste personeelslid aan. De kinderen zijn opgegroeid in de zaak, kennelijk vonden ze dat prima want twee zijn er hier komen werken. We hebben ook nog een dochter maar die heeft een andere carrière gekozen.”
Coronatijd In de coronatijd had Le Souris het, net als alle horeca, moeilijk. Maar ze besloten vanaf dag één te gaan bezorgen. Harry: “We hebben nog nooit zo hard gewerkt, maar we kregen daar heel veel positieve reacties op. Qua omzet was het natuurlijk niet geweldig, maar we hebben veel goodwill gekweekt. Naast de vele vaste gasten hebben we daar ook nieuwe gasten aan over gehouden.”
Glimlach of muis? De naam van de brasserie bestond al, Harry en Marlies hadden na de overname niet verwacht dat er zoveel reacties op zouden komen. Marlies: “We worden echt bijna wekelijks aangesproken op de naam van de zaak. Mensen zeggen dan dat onze naam eigenlijk niet klopt, want ‘le souris’ betekent ‘de muis’ in het Frans en niet ‘de glimlach’, want dat is ‘le sourire’. Dat klopt wel in het huidige Frans, maar in oud-Frans betekent het wel degelijk ‘de glimlach’.
De naam sluit precies aan bij ons motto: ‘Service met een glimlach’. We hopen nog vele jaren door te kunnen gaan met het ontvangen van onze gasten.”